sunnuntai 17. helmikuuta 2013

Ruokaa.

Sillä aikaa kun tuolla uunissa kypsyy lohi ja kasvikset ajattelin kirjoitella mun syömisistä. Syöminen vaan on yksinkertaisesti niin mukavaa.

Mä olen joku semivege :D Kai sille on joku hienompikin nimi mutta en niistä tiedä. Mä syön kalaa, kananmunia ja maitotuotteita. Ei siis punaista lihaa, kanaa, kalkkunaa, riistaa ja mitä niitä nyt on.
Tällainen syöjä olisin ollut mieluusti jo lapsesta lähtien mutta äiti ei silloin voinut ymmärtää että liha ei vaan mun kurkusta mene alas. Se koostumus, jänteet ja läskin palat. Yöks!

Kun muutin omilleni niin punainen liha jäi heti pois ja myöhemmin muut. Lopulta elin oikeastaan vaan leivällä ja makaronilla. En mä mitään mistään proteiineista tajunnut tai ei tiennyt. 2001 kun tuli tuo lapsi niin aloin vähän miettimään että miten se pieni ihminen saa kaiken mitä tarvitsee.

(Ronja söi/syö kotona samalla lailla kun minä ja viime kevääseen asti koulussa sitä mitä siellä oli milloinkin tarjolla. Nyt Ronja syö koulussa kala/kasvis ruokaa. Mummulassa sitä mitä on tarjolla. Päättäköön lopulta sitten itse miten haluaa syödä mutta nyt tällanen kuvio.)

Projektin alussa mulle ei ollut kovinkaan suurta väliä sillä mistä ruoka-annokset koostui. Tai oli, päätin etten syö mitään kevyt tuotteita, hyi hyi. Ne on pahoja. Vaihdoin siis rasvattoman maidon kevyt versioon ja laitti margariinin voihin kun aloin laihikselle koska kaiken piti maistua hyvälle ja ei saa tuntua siltä että luovun jostain. Pääasia oli kuitenkin että pysyttiin kaloreiden rajoissa. Tietysti ne herkut oli pois laskuista. Merkkasin edellisenä iltana jo koko seuraavan päivän ruokailut sinne ruokapäiväkirjaan ja noudatin sitä omaa listaani tunnollisesti.
Kiloklubin pallurat sai helposti tyytyväiseksi vaikka söin hurjia määriä pastaa lähes joka päivä. Kyllähän sitä laihtua voi pastallakin ihan helposti mutta mitä siinä muka oppii. Kun aikaa kului ja liikunta tuli mukaan kuvioon niin aloin miettimään proteiinin saantiakin jonkin verran. Ja niitä hiilareita.
Mä juon teetä ihan tolkuttomia määriä päivässä, maidolla. Aluksi en älynnyt laskea teehen laitetun maidon kaloreita mutta kun sen tajusin niin iski shokki! Noin paljon päivässä pelkkään teemaitoon! Pitkin hampain sitten vaihdoin maidon rasvattomaan. Ja uskollisesti kirjasin sen jälkeen ne teemaidotkin sinne ruokapäiväkirjaan.

Elokuussa kun Saara teki muutti mun ruokavalion niin syttyi joku lamppu päässä. Silloin väheni entisestään turhat hiilarit ja niin pastan leivän kuin hedelmienkin osalta. En ole mikään karppailija. Nautin joka aamu ihanan lautasellisen kaurapuuroa kera höysteiden. Kasviksista ja marjoista saa kivasti hiilareita. Hedelmiäkin syön välillä. Omena + raejuusto on NAM! Niin ja leipääkin syön joskus. Periaatteessa mikään ei ole kiellettyä mutta sitä vaan tekee erilaisia valintoja kuin ennen.

Herkkuja syön harvoin. Niistä tulee vielä liian huono omatunto, lukuunottamatta laskiaspullaa viikko sitten :P
Alkuaikoina Ronjalla oli hauskaa kun haistelin sen karkkipäivän karkkeja. Mieli teki kovasti mutta voitin itseni useasti kun jätin syömättä!

Välillä on niin ahdistava ajatus että pitää jotain ruokaa tehdä, tuntuu että loppuu ideat ja ei millään keksi mitä söisi välillä taas tuntuu että ideoita on niin paljon ettei tiedä miten päin olisi. Todellisuus on kuitenkin sitä että niitä melko samanlaisia pöperöitä tulee syötyä päivästä ja viikosta toiseen.

Olisi ihanaa kun joskus saisi vaikka viikon jolloin kaikki sapuskat olis mua varten mietitty ja valmiiksi tehty. Sellaista ei taida tässä elämässä tapahtua. Kerran kuitenkin viime huhtikuussa Ronja yllätti mut kun tulin töistä kotiin. Likka oli laittanut äiskälle iltapalaa...

Kyllä maistui :P

Pääsääntöisesti siis joudun itse itseäni palvelemaan. Sekin käy. Aluksi olin aina ihan paineissa jos ruoka-ajat tai sisällöt vaihtoivat paikkaa. Ei tullut kuuloonkaan että iltapalarahkan aikaan olisin syönyt "oikean" ruoan. mä olin niin tiukka itselleni etten vaan vahingossakaan mokais tätä hommaa. Nyt mä osaan olla jo vähän rennompi ja ajatella että maailma tai tää projekti ei kaadu vaikka vähän ajattelisin omilla aivoillanikin joskus.

Eilinen iltapala oli tämän näköistä... (ei musta mitään ruokakuvaajaa kyllä saa!)

Savulohta, raejuustoa, salaattia, kurkkua. Kesäkurpitsa-sipuli-paprika-oliiviöljyjuttua
joka oli uunissa kypsennetty :P

Mulla on nälkä! Jokohan toi ruoka ois valmis?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti